BBC News

'Ubijte Ruse, osvojite poene': Ukrajinci uveli novi model ratovanja

A Ukrainian soldier wears a headset to pilot a drone

A Ukrainian soldier wears a headset to pilot a drone

Šema omogućava ukrajinskim vojnicima da razmenjuju video snimke potvrđenih ubistava na bojnom polju za nagrade.

dron, dronovi, ukrajinski dronovi
BBC/Xavier Vanpevenaege
Ukrajinski vojnici mogu da menjaju video snimke potvrđenih ubistava za poene, kako bi ih iskoristili za kupovinu opreme

Slike pristižu svaki dan. Hiljade njih.

Muškaraca i opreme na meti duž ukrajinske duge prve linije fronta oko koje se vode ljute borbe.

Sve snimljeno, evidentirano i prebrojano.

A sada i iskorišćeno, dok ukrajinska vojska pokušava da stekne svaku prednost koju može protiv mnogo nadmoćnijeg protivnika.

Pod programom, prvi put testiranom prošle godine i nazvanom „Vojska dronova: Bonus" (poznatom i kao „e-poeni"), jedinice mogu da zarade poene za svakog ubijenog ruskog vojnika ili uništen komad opreme.

A poput kilstrika u video igri Call of Duty, ili u televizijskom kvizu iz sedamdesetih, poeni znače nagrade.

Za sada dolaze u obliku gotovine za kupovinu oružja ili opreme koji su jedinicama najpotrebniji.

Raspored bonusa - koliko poena za tenk ili vojnika - ostaje strogo poverljiv.

Nazovite to „gejmifikacijom" rata.

Svaki poslati video sada se pažljivo analizira u Kijevu, gde se poeni dodeljuju na osnovu stalno menjajućeg seta vojnih prioriteta.

„Mislim da je, najpre i iznad svega, suština u kvalifikovanju podataka, matematici rata i razumevanju kako iskoristiti ograničene resurse efikasnije", kaže čovek koji stoji iza programa e-poena Mihailo Fedorov, ukrajinski ministar digitalne transformacije.

Mihailo Fedorov, ukrajinski ministar digitalne transformacije, pokazuje BBC-jevom dopisniku Polu Adamsu kako sistem funkcioniše
BBC/Xavier Vanpevenaege
Mihailo Fedorov, ukrajinski ministar digitalne transformacije, pokazuje BBC-jevom dopisniku Polu Adamsu kako sistem funkcioniše

Ali posle tri i po duge godine mučnog, otvorenog rata, sistem ima još jednu ključnu namenu.

„Tu je i motivacija", kaže Fedorov.

„Kad promenimo vrednost poena, možemo da vidimo kako se menja i motivacija."

U Fedorovljevoj kancelariji nalazi se ogroman video ekran sa desetinama prenosa uživo iz ukrajinskih dronova koji nadleću prvu liniju fronta.

Zajedno ovi prenosi pružaju živopisan uvid u ukrajinski rat dronovima, u kojem komandiri tvrde da su leteći roboti sada zaslužni za procenjenih 70 odsto svih ruskih smrti i ranjavanja.

Od ranih dana ruske invazije, prenosi na društvenim mrežama bili su prepuni snimaka sa dronova, obično emitovanih uz podlogu žestoke hevi metal muzike.

Kupola tenka, eksplodira u plamenoj lopti.

Usamljeni vojnik, odbija napad drona puškom ili štapom.

To ume da bude jezivo gledalačko iskustvo.

Svaki video slavi smrt protivnika.

Slika videa se zamućuje kad dron eksplodira.

Ali pored osećaja sumornog zadovoljstva, pritisnute frontovske jedinice sada operišu sa svešću o tome da dokaz njihovih podviga može da im donese nagrade.

Jedinica može da potroši teško zarađene poene na novu opremu na vladinoj internet stranici Brejv1
BBC/Xavier Vanpevenaege
Jedinica može da potroši teško zarađene poene na novu opremu na vladinoj internet stranici Brejv1

BBC je pričao sa više od deset jedinica da bi otkrio šta vojnici sa prve linije fronta misle o ovom programu.

Reakcije su bile pomešane.

„Generalno gledano, moji drugovi i ja smo pozitivni prema tome", kaže Vladimir, vojnik iz 108. teritorijalne odbrambene brigade.

Zamolio nas je da ne objavljujemo njegovo prezime.

U vreme kad jedinice sa prve linije fronta troše opremu munjevitom brzinom, naročito napadačke dronove, Vladimir kaže da se program e-poena pokazuje korisnim.

„To je način da nadoknadimo ono što izgubimo... istovremeno nanoseći gubitke neprijatelju koliko god je to efikasno moguće."

Dvadeset druga mehanizovana brigada, koja se trenutno bori na severoistoku zemlje, imala je oko tri meseca da se navikne na novi sistem.

„Jednom kad smo prokljuvili kako funkcioniše, ispostavilo se da je to prilično pristojan sistem", kaže vojnik iz 22. brigade pod šifrovanim imenom „Džek".

„Naši momci su iscrpljeni i ništa ih više zapravo ne motiviše", kaže Džek.

„Ali ovaj sistem pomaže. Dronovi se obezbeđuju preko ovog programa, a momci budu nagrađeni za njega.

„To je pristojna motivacija."

Ali drugi su manje ubeđeni u to.

ukrajinski vojnici na tenku
Getty Images
Posle tri i po godine rata, ukrajinski vojnici su iscrpljeni

„Suštinski problem motivacije se ne rešava ovako", rekao je vojnik koji je tražio da bude identifikovan samo pod šifrovanom imenom „Zmija".

„Poeni neće sprečavati bežanje ljudi od vojske."

Vojnik koji se predstavio kao Dimitro poslao nam je podugačak odgovor u kom se požalio da jedinice troše previše vremena na prisvajanje pogodaka jedni od drugih ili namerno napadajući rusko vozilo koje je već onesposobljeno samo da bi osvojile još poena.

Za Dimitra, čitav koncept deluje moralno problematičan.

„Ovaj sistem je samo rezultat naše uvrnute mentalne navike da sve pretvaramo u profit", požalio se Dimitro, „pa čak i našu vlastitu prokletu smrt."

Ali program e-poena je tipičan za način na koji Ukrajina vodi ovaj rat: kreativno razmišljajući izvan kalupa da bi maksimalno iskoristila inovativne veštine zemlje i minimizovala efekte činjenice da je brojčano nadjačana.

Fedorov kaže da u programu sada učestvuje 90-95 odsto borbenih jedinica, obezbeđujući stalni dotok korisnih podataka.

„Počeli smo da dobijamo kvalitetne informacije i da donosimo odluke na osnovu njih", kaže on.

„Sakupljanjem podataka, možemo da predlažemo promene, ali osnova je uvek vojna strategija."

Mihailo Fedorov
BBC/Xavier Vanpevenaege
Mihailo Fedorov kaže da vlada koristi podatke da bi donosila strateške odluke

U jednoj poslovnoj zgradi u Kijevu, sreli smo neke od analitičara čiji je posao da pregledaju snimke, verifikuju svaki pogodak i dodeljuju poene zaslužnoj jedinici.

Zamoljeni smo da ne otkrivamo lokaciju ili koristimo prava imena.

„Imamo dve kategorije: pogođeni i uništeni", rekao nam je Volođa.

„I tako različita količina poena odlazi za različite kategorije."

Ispostavlja se da ohrabrivanje ruskog vojnika da se preda vredi više poena nego njegovo ubijanje - ratni zarobljenik uvek može da se iskoristi u budućim sporazumima oko razmene zarobljenika.

„Ako za jednog ubijenog Rusa dobijete jedan poen", rekao je Volođa, „ako ga zarobite pomnožite to sa deset."

Volođin tim analizira hiljade pogodaka svakog dana.

„Najteži deo je artiljerija", kaže on, prikazujući nam video snimak drona koji stručno leti kroz drveće i u rov gde je sakriven top.

„Rusi su veoma dobri u skrivanju i kopanju."

Kako se ruska taktika razvijala, isto se dešavalo i sa sistemom e-poena.

Povećana upotreba malih, probojnih moskovskih jedinica, peške ili na motociklima, znači da se vrednost pojedinačnog vojnika povećala u odnosu na tenk ili druga oklopna vozila.

A operateri neprijateljskih dronova su uvek vredniji od samih dronova.

Sistem nagrađivanja se takođe rafiniše.

Sve do sada, jedinice su mogle da pretvaraju poene u gotovinu, što su mnoge i koristile, zajedno sa kraudsorsovanjem, da bi kupile preko potrebnu dodatnu opremu.

Sada je sistem e-poena direktno integrisan u nešto što se zove Brejv 1 Market, a što dizajneri opisuju kao „Amazon za rat".

Vojnici mogu da pretraže više od 1.600 proizvoda, iskoriste nagomilane poene, kupe artikle direktno od proizvođača i ostave prikaze, sa Ministarstvom odbrane koje posle namiri račun.

Brejv 1 je osmišljen da funkcioniše uz tradicionalne, naporne vojne nabavke, umesto da ih zameni.

Nada je da će jedinice imati brži pristup preferiranim artiklima, od dronova do komponenti i automatizovanih terenskih vozila koje mogu da evakuišu ranjene vojnike sa opasnih položaja na frontu.

Poeni za ubijanje.

Amazon za rat.

Nekim ušima to sve može da zvuči brutalno, bezosećajno čak.

Ali ovo je rat, a Ukrajina je čvrsto rešila da istraje.

I to tako što će se boriti onoliko efektivno i efikasno koliko može.

Pogledajte video: Ukrajinska cvećarka koja pravi letelice za vojsku

BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]