BBC News

Ko je zaista autor 'Napalm devojčice', jedne od najslavnijih fotografija na svetu

Nik Ut i Kim Fuk sreli su papu Franju 2022. godine da bi proslavili 50. godišnjicu „Napalm devojčice“

Nik Ut i Kim Fuk sreli su papu Franju 2022. godine da bi proslavili 50. godišnjicu „Napalm devojčice“

Više od pola veka kasnije, autorstvo nad ovom legendarnom fotografijom iz Vijetnamskog rata dovedeno je u pitanje.

Nik Ut i Kim Fuk sreli su papu Franju 2022. godine da bi proslavili 50. godišnjicu „Napalm devojčice“
Getty Images
Nik Ut i Kim Fuk sreli su papu Franju 2022. godine da bi proslavili 50. godišnjicu „Napalm devojčice"

Naga devojčica, zajedno sa drugom decom, užasnuto trči trpeći veliki bol pošto je poprskana napalmom.

Opisujući prizore rata u Vijetnamu, „Napalm devojčica" je bila izvor ponosa i težnji vijetnamskih foto-reportera.

Njen autor, Nik Ut, postao je prvi i jedini fotograf rođen u Vijetnamu koji je dobio Pulicerovu nagradu.

„Nik Ut je bio mesija", izjavio je vijetnamski fotograf koji je želeo da ostane anoniman.

Cenjen kao „Učitelj", Ut često dolazi u rodnu zemlju i bio je mentor čitavim generacijama vijetnamskih foto-reportera.

Više od pola veka kasnije, autorstvo nad ovom legendarnom slikom dovedeno je u pitanje u novom dokumentarcu zvanom Stringer, koji je u januaru imao premijeru na filmskom festivalu Sandens.

Uz pomoć moderne tehnologije, dokumentarac je izneo bombastičnu optužbu, tvrdeći da je sliku zapravo načinio Ngujen Tan Nge, fotograf frilenser koji danas ima 87 godina.

Posle dokumentarca, Vorld pres foto (VPP) je pokrenuo istragu i odlučio da suspenduje pripisivanje slike Utu, što je dovelo do dubokog jaza u foto-reporterskoj zajednici.

„Da biste svrgnuli heroja, legendarnu ličnost, morate imati dovoljno ubedljivih dokaza", rekao je drugi vijetnamski foto-reporter za BBC.

U digitalno doba, „retkost" je da jedna slika ima toliki uticaj, dodao je on.

„Moramo biti pažljivi, ne smemo dozvoliti da kontroverza naškodi nasleđu jedne tako važne fotografije – ili da nanese više bola među ljudima."

Autentičnost fotografije se ne dovodi u pitanje, ali kontroverza je uskoro počela da bude vrlo ostrašćena, zato što je i ime fotografa „deo istorijskog zapisa", izjavio je Kit Grinvud, vanredni profesor foto-novinarstva na Univerzitetu u Misuriju.

„Rat ima komplikovanu priču, a i dalje može da probudi snažna osećanja. Razumljivo je da dovođenje jedne takve fotografije u pitanje izazove takva osećanja", rekao je on.

Fotografija

Legendarna fotografija nastala je pošto su vazduhoplovne snage Južnog Vijetnama pokrenule napad napalmom koji je omaškom pogodio selo Trang Bang 8. juna 1972. godine.

Kim Fuk, protagonistkinja fotografije, igrala se s bratom i rođacima u dvorištu hrama.

Ut je u to vreme radio za Asošijejted pres (AP).

On je rekao da su posle eksplozije seljani trčali duž obližnjeg auto-puta.

Ngujen Tan Nge se može videti na još jednoj slici istog događaja kako drži foto-aparat nalik pentaksu (levo), Nik Ut, u zaštitnoj opremi, na video snimcima (desno)
Getty Images
Ngujen Tan Nge se može videti na još jednoj slici istog događaja kako drži foto-aparat nalik pentaksu (levo), Nik Ut, u zaštitnoj opremi, na video snimcima (desno)

Pošto je uslikao baku sa umirućem detetom u naručju, on je video kako Fuk trči sa dignutim rukama.

Potrčao je ka njoj da bi načinio fotografije sve dok nije video da je koža počela da joj se ljušti.

Potom je sipao vodu svud po njenom telu i odvezao decu do bolnice.

Pre digitalnih foto-aparata, fotografi, među njima i osoblje i frilenseri, morali su da odnesu filmove u kancelariju.

Urednik mračne komore zapisivao bi autorstvo i razvijao filmove.

Šef fotografije bi zatim odlučivao koje fotografije se šalju u sedište.

„Kad sam se vratio u kancelariju, povikao sam: 'Imam jednu veoma posebnu fotografiju!' Svi su se okrenuli da pogledaju", ispričao je Ut za BBC u januaru.

Ut je rekao da se u foto-desku nalazio samo urednik mračne komore Juiči „Džekson" Išizaki, tako da je Ut stajao iza Išizakija dok je ovaj razvijao film.

Išizaki je potom obeležio film Utovim imenom i odneo sliku u glavnu prostoriju.

„Svi su videli fotografiju i neko je pozvao mog šefa, šefa za fotografiju Horsta Fasa, da se odmah vrati sa ručka", rekao je Ut.

Prema Utu, Fas je stigao pre urednika za fotografije Karla Robinsona i oni su se posvađali oko toga da li da uopšte šalju fotografiju u sedište.

Robinson, koji je bio zadužen za ispisivanje potpisa slike, smatrao ju je neprikladnom jer je sadržala golotinju.

On je na kraju bio nadglasan.

Na video snimku se vidi da zamućena figura, za koju se veruje da je Ut, stoji prilično daleko nedugo pošto je nastala „Napalm devojčica"
Getty Images/World Press Photo
Na video snimku se vidi da zamućena figura, za koju se veruje da je Ut, stoji prilično daleko nedugo pošto je nastala „Napalm devojčica"

Međutim, Robinson je ispričao drastično drugačiju verziju događaja za BBC.

On je rekao da je posle ručka u mračnoj komori zatekao samo Išizakija i tehničara.

Prema Robinsonu, filmovi su već bili razvijeni i izloženi za pregledanje.

Bilo je dve slike iste scene, jedna iz bočnog ugla i jedna direktno spreda, na različitim rolnama koje su predala dvojica različitih fotografa.

Robinson je video nepoznato ime zapisano u registru zato što taj frilenser nije redovno radio za AP.

„Imali smo čitavu četu vijetnamskih stringera. Mogli su da budu civili ili ponekad vojnici kojima je bila potrebna dodatna zarada", rekao je on.

Robinson je rekao da se Fas vratio kasnije i nije osporio svađu oko toga koja fotografija da se pošalje.

Međutim, on insistira da Ut nije bio prisutan tokom procesa izbora fotografije.

„Nije stajao ispred vrata čekajući na bilo kakvu odluku."

Dok je Robinson ispisivao potpis slike, tvrdi on, Fas se nagnuo uz njega i šapnuo mu na uvo da fotografiju pripiše Utu, redovno zaposlenom u AP-u.

„Nisam imao hrabrosti da se suprotstavim zato što sam želeo da ostanem u Sajgonu sa vijetnamskom suprugom i dvoje male dece."

I Fas i Išizaki su u međuvremenu umrli.

Robinsonova savest narednih decenija nije ostala čista.

Želeo je da se izvine fotografu, ali se nije sećao njegovog imena.

Uz pomoć bivšeg kolege iz AP-a, on je 2015. pronašao Ngeovo ime, ali nije uspeo da ga locira.

Sedam godina kasnije, Ut i Kim su se sreli sa papom Franjom da bi proslavili 50. godišnjicu fotografije.

„Na kraju sam prelomio da moram da se suočim sa svim tim. Nisam više mogao da skrećem pogled i trudim se da zaboravim na to."

Robinson se obratio kolegi foto-reporteru Geriju Najtu, koji je pristao da ga intervjuiše, čime je otpočeo rad na Stringeru.

Ubrzo posle toga, ekipa je pronašla Ngea, koji se preselio u SAD kao izbeglica posle pada Sajgona, ali se vratio u rodnu zemlju 2002. godine.

„Bio sam nem, bez glasa, nervozan i napaćen, to su sve bile duboko potisnute emocije.

„Ništa nije važnije od istine", rekao je Nge.

Ngujen Tan Nge i Karl Robinson
Getty Images
Ngujen Tan Nge i Karl Robinson na premijeri dokumentarnog filma Stringer

Istrage

Kad je saznao da se snima dokumentarac, AP je pokrenuo vlastitu istragu na osnovu dostupnih snimaka, intervjua sa još živim očevicima i inspekcije Utovih foto-aparata.

On je objavio dva izveštaja u januaru i maju, i zaključio da nema „definitivnih dokaza" koji bi opravdali oduzimanje autorstva Utu.

Ipak, novinska agencija je priznala da neka „krupna pitanja" ostaju bez odgovora.

AP je rekao da je „vrlo verovatno" da je slika nastala na foto-aparatu pentaks – što je u suprotnosti sa Utovom verzijom događaja.

On je još davno rekao da je toga dana sa sobom imao četiri aparata - dve leike i dva nikona i da je koristio leiku da napravi tu sliku.

Kad ga je ispitivao AP, Ut je rekao da nije obraćao pažnju na model, a Fas mu je rekao da je slika potekla sa rolne nastala na leiki.

Toga dana, Nge je bio uslikan s aparatom u rukama koji liči na pentaks.

I dokumentarac i AP su pokušali da rekonstruišu vremenski sled događaja na osnovu postojećeg video materijala, fotografija i satelitskih snimaka.

Video materijali snimljeni nedugo nakon što je nastala „Napalm devojčica" pokazuju zamućenu figuru, za koju se veruje da je Ut, kako stoji prilično daleko od dece.

Dokumentarac tvrdi da je Ut bio 60 metara udaljen od video kamere, što znači da je morao da trči čim je napravio fotografiju.

AP je opovrgao tu cifru, procenivši razdaljinu na 28,8 do 48 metara, sa 20 odsto mogućnosti greške.

On je tvrdio da na izračunavanje udaljenosti mogu da utiču razne promenljive i da je dokumentarac takođe ignorisao neke druge snimke i da nije imao uvid u dva seta slika koje je ovaj koristio u vlastitoj istrazi.

Gde smo sada?

I AP i VPP tvrde da ne mogu da utvrde identitet fotografa - VPP je čak sugerisao da je fotografiju mogao da napravi neki treći fotograf.

A opet nekoliko pitanja o verziji događaja iz dokumentarca ostaje otvoreno: nekoliko novinara sa lica mesta odbacilo je verziju događaja predstavljenu u filmu kao neosnovanu i odbilo da učestvuje u snimanju.

A šta je sa razvijenom fotografijom?

Nge je rekao da mu je Fas dao primerak, ali da ga je njegova žena pocepala u trenutku velikog nezadovoljstva.

Ut tvrdi da je on zakonski autor fotografije i planira da podnese tužbu za klevetu.

„Ljudi prirodno žele da saznaju istinu iza fotografije", rekao je prvi neimenovani vijetnamski fotograf.

„Potrebno nam je više vremena i dokaza da bismo saznali šta se stvarno desilo."

Niko ne sumnja u snagu koju poseduje „Napalm devojčica", sve ove decenije pošto je nastala, ali optužbe u vezi s njenim poreklom dodale su na sve još jednu nijansu misterije.

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu.

Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]