Društvo
Inženjeri: Neprihvatljivo da se deonica Pakovraće-Požega otvara bez upotrebne dozvole

FOTO: Boom93
Zajednica "Zahtevi inženjera", koja okuplja više od 7.000 inženjera svih profila, duboko je zabrinuta zbog otvaranja deonice auto-puta Pakovraće-Požega bez završenih funkcionalnih ispitivanja i upotrebne dozvole.
Kako inženjeri ističu u saopštenju, to predstavlja grubo kršenje Zakona o planiranju i izgradnji.
"Neprihvatljivo je da predsednik Republike Srbije, javno i uz podsmeh, minimalizuje ozbiljnost tehničkih i pravnih nedostataka izjavom da 'nedostaje samo jedan papir', i da istovremeno insistira na otvaranju objekta koji nije prošao sva funkcionalna testiranja. Takva izjava nije samo neprimerena i ustavno neutemeljena, već direktno podriva temelje pravne države i ugrožava bezbednost građana", navode oni.
Dodaju da zabrinjava i to što direktor javnog preduzeća "Putevi Srbije" Zoran Drobnjak izjavljuje da "pravilnik nije bitan", uz tvrdnju da je tunel "bezbedan".
"Takav stav predstavlja ne samo otvoreno nepoštovanje zakona, već i grubo nipodaštavanje profesije i svih inženjera koji svoj potpis stavljaju isključivo na tehnički proverene i bezbedne objekte", navode u saopštenju.
Dodatno ih zabrinjava i jučerašnja izjava ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandre Sofronijević u kojoj se oni koji javno izražavaju zabrinutost i upozoravaju na nedovršenost i potencijalnu opasnost nove deonice, označavaju kao "širitelji panike" i potencijalni počinioci krivičnog dela.
"Njena tvrdnja da se radi o 'potpuno bezbednoj deonici' i da 'oni koji upozoravaju nisu ni videli tehničku dokumentaciju', predstavlja nedopustivo omalovažavanje stručne zajednice. Izjave ove vrste ne samo da narušavaju dostojanstvo profesije, već stvaraju atmosferu pritiska, straha i cenzure među inženjerima, obeshrabrujući ih da profesionalno i etički obavljaju svoj posao. U demokratskom društvu, pozivanje na zakon ne može i ne sme biti proglašeno za krivično delo", ukazuju inženjeri.
Naglašavaju da je nedopustivo da Inženjerska komora Srbije ostaje nema na sva ova dešavanja.
"Podsećamo javnost da je 5. jula prošle godine, uz političku ceremoniju, otvorena rekonstruisana Železnička stanica u Novom Sadu, i to pre završetka svih bezbednosnih provera i dok je još bila gradilište. Samo nekoliko meseci kasnije, usled urušavanja nadstrešnice, život je izgubilo šesnaest ljudi. Cena ignorisanja struke tada je bila - ljudski život", podsećaju.
Zbog svega navedenog, od nadležnih zahtevaju:
1. Puštanje u saobraćaj deonice Pakovraće-Požega, uključujući tunel "Munjino brdo", kada se ispune svi zakonom propisani tehnički uslovi i pribavi važeća upotrebna dozvola.
2. Potpuni prekid političkog uticaja na rad projektanata, izvođača i stručnog nadzora.
3. Izdavanje objektivnog, potpunog i nezavisnog izveštaja o stepenu završenosti i bezbednosnoj opremljenosti ove deonice, uključujući tehničke izveštaje o ispitivanju funkcionalnosti automatskih sistema kao i objavljivanje Izveštaja Komisije za tehički pregled objekta.
4. Jasan i nedvosmislen odgovor Inženjerske komore Srbije na dešavanja prethodnih dana i zaštitu struke, inženjerske etike i zakonskih procedura.
5. Pokretanje od strane Inženjerske komore Srbije inicijative za ocenu ustavnosti Uredbe kojom se uvodi tzv. "probni rad" na saobraćajnicama kao i korišćenje objekta dok je u probnom radu, što nije predviđeno važećim Zakonom o planiranju i izgradnji.
"Na kraju, jasno ističemo: Bezbednost nije stvar slobodne procene - ona je rezultat stroge i dokumentovane provere. Zakon nije prepreka - on je garancija kvaliteta, odgovornosti i zaštite. Struka nije tišina - struka je glas razuma", zaključili su u saopštenju.