Društvo
Vučićeva reč jača od struke: Deonica Pakovraće - Požega otvara se po svaku cenu

FOTO: J.Jacić
Hoće li deonica auto-puta Pakovraće - Požega posle više najava biti puštena u saobraćaj? Ako pitate predsednika Srbije, on ne vidi nijednu prepreku. Ne vidi je ni Vlada koja je donela novu uredbu. Ali inženjeri za stručni nadzor jednoglasno su odbili da potpišu dokumenta bez kojih je nemoguće da građevinski inspektori izdaju potvrdu da je deonica završena.
Najavljivao je predsednik Srbije da će krajem 2021. godine vozila saobraćati auto putem od Pakovraće do Požege. Pa posle toga, ista obećanja skoro svake godine. Ovogodišnje Vidovdansko otvaranje pomerilo za prvu nedelju jula. Ali, od prve stiglo se do druge nedelje jula.
"Izlude me ovo više sa otvaranjem puta do Požege. Svaki dan biće sutra. Očekivao sam da će da bude sutra otvaranje. Očekivao sam da će da bude sutra, a verovatno neće da bude sutra. Da l će da bude u subotu ili će da bude u nedelju, mora da bude do ponedeljka. Ne vredi, uvek neki papir fali jer neko nije nešto potpisao i to su su sad već foliranja. Pomera se brdo 0,1 milimetar koga zavitlavaš za 0,1 milimetar i ne znam, ali to tako ide - svako pokušava da zaustavi državu“, izjavio je Aleksandar Vučić.
Ali, stanje u kojem se nalazi gradnja ovog auto-puta, reklo bi se da je daleko ozbiljnije. Jer, inženjeri su jednoglasno odbili da potpišu dokumenta, koja su preduslov za potvrdu da je deonica završena. Tek posle toga bi usledio eventualni pozitivan izveštaj Komisije za tehnički pregled, koji je osnov da deonica bude puštena u probni rad.
"Vlada Srbije je u toku 2024. godine donela uredbu kojom je verifikovala mogućnost puštanja u probni rad određenih deonica auto-puta. Naročito otvaranja tunela, bez verifikacije određenih pratećih sistema, kao što je signalizacija“, objašnjava arhitekta Zdenka Radovanović.
Vlada je pre dve nedelje donela uredbu kojom je moguće otvaranje tunela i bez automatskog praćenja, uz 24-časovna neprekidna dežurstva. Ostalo je još da se urade i funkcionalno-tehnička ispitavanja, odnosno ispitivanja ispravnosti puta i opreme, a po uredbi rok za to je 90 dana.
Najveći problem predstavlja tunel Munjino brdo. Teren iznad potpornog zida, već obezbeđenog klizišta kod ovog tunela se sleže, a brdo je prepuno vode.
"Vidite kolika je to količina vode. Vidimo da se voda konstatno se sliva iz tunela. I silazi dalje u reku“, kaže Aleksandar Antović.
Aleksandar Antović, meštanin sela Prilipac koje se nalazi u blizini ovog tunela, kaže za N1 da inženjeri znaju koliki je problem brdo kroz koje prolazi tunel, i koliko je klizište aktivno.
"Oni su nam rekli, a to nisu smeli da iznesu u javnost, da imaju veliki problem sa klizištem. Vidi se da još uvek rade na rešavanju tog problema. Poslednje tri godine su ekstremno sušne, to klizište radi. Brdo kroz koje je prošao tunel je puno vode“, kaže Antović.
Protivpožarnu zaštitu, video nadzor, ili telekomunikacije u tunelima će prema toj uredbi neprekidno pratiti ekipe na dežurstvima, do završetka sistema za pametno automatsko praćenje. To znači da on ne bi bio funkcionalan jer bi neke trake morale biti zatvorene.
Put je inače građen po sporazumu sa Kinom, a glavni izvođač je kineska firma koja je je bila i jedan od glavnih izvođača na modernizaciji železnice od Novog Sada do Subotice, projekta u okviru kog je rekonstruisana i zgrada novosadske železničke stanice.