Društvo

Vučić insistira na otvaranju brze pruge uprkos brojnim nedostacima

FOTO: Boom93/S.Lisac

FOTO: Boom93/S.Lisac

Umesto da ukloni brojne mane, neke opasne i po život putnika, Vlada je uklonila v. d. direktora Infrastrukture železnice, koji je o tome obavestio resorno ministarstvo i izvođače.

Neke od nepravilnosti u aprilu je potvrdila i firma zadužena za nadzor. 
 
Vlast, ipak, ne odustaje od namere da već u julu prugom do Subotice krene prvi voz.
 
Ni to što su pre samo nešto više od mesec dana stručnjaci zaduženi za nadzor nove pruge od Novog Sada do Kelebije uočili niz nepravilnosti, nije sprečilo predsednika Aleksandra Vučića da po ko zna koji put najavi da će ona u saobraćaj biti puštena već u prvoj polovini jula. Za samo mesec i po dana, kao da je sve u najboljem redu, a baš i nije.
Daleko od toga.
 
Na to ukazuje i najnoviji, aprilski izveštaj Projekt biroa Utiber, vođe konzorcijuma, kojem je država poverila nadzor nad radovima na deonici od Novog Sada do granice sa Mađarskom.
 
Taj izveštaj, u koji je Radar imao uvid, Utiber je dostavio investitoru, Infrastrukturi železnice Srbije i u njemu se konstatuju brojni nedostaci. Mnogi su vidljivi i golim okom, o čemu svedoče i fotografije, kao deo zvaničnog izveštaja o nadzoru. Neke od njih Radar ekskluzivno objavljuje da bi se i javnost uverila u kvalitet radova, koji su poreske obveznike koštali više od milijardu evra.
 
U izveštaju Utibera konstatuje se da je na oko 15 mesta "erodiran deo kosine pruge", što znači da je ugrožena stabilnost "trupa pruge", preko koga su postavljene šine. 
 
Sagovornik Radara, vrstan poznavalac železničke infrastrukture, naglašava da su nedostaci takvi da praktično ugrožavaju bezbednost saobraćaja na pruzi. Do takvih nedostataka, objašnjava, dolazi zbog lošeg kvaliteta izvedenih radova, za koje su angažovane dve kineske kompanije, CCCC i CRIC, sa brojnim podizvođačima, a mogu nastati i zbog neadekvatnog održavanja pruge. U svakom slučaju, sa takvim manama, kategoričan je sagovornik Radara, pruga ne bi smela biti puštena u saobraćaj. Još neverovatnije su mu, kaže, tvrdnje zvaničnika da će takvom prugom vozovi voziti brzinom od 200 kilometara na sat.
 
Umesto da otvori četvore oči, vlast zažmurila na oba
 
I umesto da zbog uočenih nedostataka, naročito posle pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i pogibije 16 ljudi, vlast otvori četvore oči, ona je izgleda zažmurila na oba, kao da ne vidi nijednu primedbu na koje ukazuju mnogo veći stručnjaci za brze pruge od šefa države. Usput je 22. maja Vlada razrešila dužnosti dotadašnjeg v. d. direktora Infrastrukture železnice Vladimira Maksimovića i na to mesto imenovala njegovog zamenika Zorana Jevtića.
 
Poznavaoci odnosa u vrhu vlasti, koja ne voli da im neko kvari planove, navode tri moguća razloga za smenu Maksimovića, koji je za v. d. direktora postavljen 6. decembra 2024, nakon što su njegovi prethodnici, Jelena Tanasković i Nebojša Šurlan, optuženi za pad nadstrešnice.

Više na LINKU.