BBC News

Zašto je golotinja zabranjena na crvenom tepihu Kanskog festivala

Manekenka Bela Hadid na crvenom tepihu u Kanu 2024. u providnoj haljini

Manekenka Bela Hadid na crvenom tepihu u Kanu 2024. u providnoj haljini

Filmski festival u Kanu je 13. maja objavio da je „zbog pristojnosti, golotinja zabranjena na crvenom tepihu, kao i u svim drugim prostorima gde se festival održava”.

Manekenka Bela Hadid na crvenom tepihu u Kanu 2024. u providnoj haljini
Getty Images
Manekenka Bela Hadid na crvenom tepihu u Kanu 2024. u providnoj haljini

Iza zabrane golišave i providne garderobe i previše raskošnih odevnih kombinacija na crvenom tepihu Kanskog filmskog festivala stoji složen bonton i bogata istorija.

Pokušavamo da utvrdimo šta tačno znači „pristojnost” kada je reč o oblačenju na ovom prestižnom događaju 2025. godine.

Taj, ionako strogi, crveni tepih postao je još rigidniji.

Filmski festival u Kanu je 13. maja objavio da je „zbog pristojnosti, golotinja zabranjena na crvenom tepihu, kao i u svim drugim prostorima gde se festival održava”.

Zabrana je izazvala pažnju, jer su takozvane naked haljine u poslednjih nekoliko godina postale nezaobilazne na crvenom tepihu, pa i u samom Kanu.

Prošle godine, na primer, supermodel Bela Hadid se pojavila u ultraprozirnoj haljini od 10 dena, kreaciji modne kuće Sen Loran, a sličan stil su birale i zvezde poput Izabel Iper, Naomi Kembel i Kendal Džener.

Model Nataša Poli u smeloj haljini na crvenom tepihu u Kanu 2024. godine
Getty Images
Model Nataša Poli u smeloj haljini na crvenom tepihu u Kanu 2024. godine

Zabrana je uvedena u trenutku kada širom sveta primetno jačaju konzervativne kulturne struje, pa se ovakav potez festivala uklapa u širu sliku kontrole ženskog tela, ovog puta u ime „pristojnosti”.

„Ne daj Bože da neko pokaže bradavicu”, objavljeno je na anonimnom, ali u modnim krugovima poznatom Instagram nalogu Boring Not Com.

„Tihi povratak konzervativizma je stvaran”, dodao je korisnik naloga.

Za neke, poput glumice i aktivistkinje Rouz Makgauan, „naga moda” simbolizuje osnaživanje žena.

A mnogi ukazuju i na očigledne dvostruke standarde.

„Gola koža je zabranjena na crvenom tepihu, ali čim se uđe u salu, ona je pristuna na ekranu.

„I to uglavnom ženska”, napisano je na nalogu Boring Not Com.

„Ne zaboravimo, ovo je isti festival koji je 2015. godine zabranio ulazak ženama koje su nosile ravne cipele.

„A istovremeno i dalje crvenih tepih prostire Romanu Polanskom (koji je 1978. pobegao iz Sjedinjenih Država pre izricanja presude za silovanje maloletnice)”.

Neki komentatori podsetili su i na drugu poznatu i paradoksalnu zabranu povezanu sa Kanom.

Ženama muslimanske veroispovesti je 2016. godine zabranjeno da nose burkini, uz objašnjenje da predstavlja „pretnju javnom redu”.

„Žena koja se iz verskih razloga pokriva nije prihvatljiva, a žena u providnoj haljini je takođe 'nepristojna'.

„Moraš da se oblačiš konzervativno, ali ne previše konzervativno.

„To je situacija u kojoj uvek gubiš”, napisala je novinarka Šahed Ezajdi za ženski časopis Stylist.

Britanska umetnica i model Nadja Li Koen u providnoj haljini u Kanu 2024. godine
Getty Images
Britanska umetnica i model Nadja Li Koen u providnoj haljini u Kanu 2024. godine

Ali zabrana koju su nametnuli organizatori festivala ne odnosi se samo na golotinju, već i na „raskošne haljine, naročito one sa dugim šlepom, koje ometaju kretanje gostiju i otežavaju sedenje u bioskopu”.

Ovde se otvara ključno pitanje: čemu zapravo služi crveni tepih?

„Šta nosite?”, odnosno „koji brend nosite?”, postalo je glavno pitanje još 1994. godine, kada ga je američka glumica i spisateljica Džoun Rivers prvi put ovako formulisala na dodeli Zlatnog globusa.

U novije vreme, crveni tepih sve više podseća na oglasne panoe i marketing platforme na kojima poznate ličnosti za velike honorare nose kreacije određenih dizajnera, čime se pažnja sa filmova preusmerava na modu.

U ekstremnim slučajevima, kao što je Met Gala, crveni tepih postaje pozornica za sve teatralnije modne spektakle, dizajnirane da izazovu što više pažnje.

A veliki šlepovi upravo tome i služe.

Da li je to dobro ili loše je stvar lične procene.

Ali, Kanski festival je, po mišljenju mnogih, ipak malo drugačiji.

„Glavne američke nagrade su finansijski znatno snažnije potkovane.

„Honorari od 100.000 dolara za nošenje kreacije nisu retkost, pa je i pritisak daleko veći”, izjavio je modni insajder za Gardijan 2023. godine.

Nasuprot tome, „u Kanu postoji više slobode, manje obaveza kada je reč o brendovima i stilovima”.

Iako Kanu svakako treba priznati zasluge za određeni stepen modne slobode, možda upravo tu i leži deo problema.

Francuski festival se poslednjih godina sve više pretvara u svojevrsnu nezvaničnu nedelju mode.

Za mnoge, spektakularni modni trenuci gotovo su jednako važni kao i sami filmovi.

Za festival koji izuzetno ozbiljno shvata svoj filmski program, to može biti trn u oku.

Ali za druge, koji možda imaju šire razumevanje modne umetnosti, to nije suštinski problem.

S obzirom da je zvanična zabrana objavljena svega dan pred početak festivala, a mnoge kombinacije su planirane mesecima unapred, pojedini komentatori izrazili su solidarnost sa ljudima iz modne industrije.

„Moje misli i molitve su za sve stiliste”, napisao je modni novinar Luj Pisano na Instagramu.

„Ovo je nizak udarac”, napisao je modni komentator Hanan Bešović.

„To pokazuje koliko ne poštujete ljude koji dolaze na vaš festival… naročito stiliste…

„Zar niste mogli to da objavite pre dva meseca?”.

Holivudska zvezda Hale Beri, poznata po tome da rado nosi golišave i prozirne haljine, navodno je planirala raskošnu toaletu koju sada ne može da obuče „jer šlep jednostavno previše zauzima prostora”.

„Morala sam da promenim plan”, dodala je američka glumica.

„Ipak, mislim da je zabrana golotinje možda i opravdana”.

Članica žirija Eva Grin na premijeri filma Sva lica dobrote u upečatljivoj i smeloj haljini
Getty Images
Članica žirija Eva Grin na premijeri filma Sva lica dobrote u upečatljivoj i smeloj haljini

Neki smatraju da je zabrana koja se odnosi na veličinu toalete logičnija nego ona koja se tiče golotinje.

Veteran festivala u Kanu, Luj Pisano, objasnio je za onlajn izdanje Vogue Business da je u poslednjim godinama crveni tepih postao preplavljen influenserima koji namerno nose „najluđe, najveće, najekstremnije kreacije koje mogu da nađu".

„Zauzimaju previše prostora na crvenom tepihu, dok hiljade ljudi pokušavaju da uđu u bioskop, i sve se zakrči”, dodao je.

Ovo nije prvi put da Kanski filmski festival uvodi zabranu koja je osmišljena da ubrza stvari.

Još 2018. godine umetnički direktor festivala Tjeri Fremo zabranio je selfije, rekavši da „na crvenom tepihu, banalnost i haos koje izazivaju selfiji narušavaju kvalitet doživljaja i festivala u celini”.

Hoće li Kanski festival ubuduće zaista sprovoditi ovu zabranu?

Prema saopštenju, „timovi za doček imaju obavezu da zabrane pristup crvenom tepihu svakome ko ne poštuje pravila”, ali ostaje da se vidi koliko će dosledno to zaista i sprovoditi.

Jer, i ranije su postojala stroga pravila, ali ih festival nije uvek dosledno sprovodio.

Čuveni slikar Pablo Pikaso je 1953. godine dobio posebno odobrenje da nosi bundu od ovčje kože, iako je time prekršio večernja pravila oblačenja.

Iste godine, jednom novinaru to nije bilo dozvoljeno.

Još jedan primer je pisac Henri Miler, koji je 1960. odbio da nosi smoking, i nije mu dozvoljen ulaz na otvaranje festivala iako je bio član žirija.

Zanimljivo je da se svi ovi podaci dostupni upravo na zvaničnom sajtu Kanskog festivala, što ukazuje na izvesni ponos zbog „bure” koju festival podiže oko pravila oblačenja.

Znaju da će ga se neki pridržavati, ali i da će nekolicini biti dozvoljeno da se razmeću.

Bela Hadid u delimično providnoj haljini na 77. Filmskom festivalu u Kanu
Getty Images
Bela Hadid u delimično providnoj haljini na 77. Filmskom festivalu u Kanu

Prema objavama na Instagram nalogu Style Not Com, „priča se da pravila neće važiti za prave zvezde crvenog tepiha".

„Za manekenke i ambasadorke brendova koje dođu zbog fotografisanja, preskoče projekciju filma i nestanu na zadnja vrata.

„A iskreno govoreći, oni čine većinu”.

Na otvaranju ovogodišnjeg festivala, Bela Hadid je, recimo, došla u haljini koja više otkriva nego pokriva.

I nije udaljena.

Ako nas istorija nečemu uči, onda je to da oni koji se usude da prekrše pravila i prođu nekažnjeno, dobiju maklonost publike.

Jer, prkošenje pravilima oblačenja koja deluju previse stroga, snobovska ili patrijarhalna, je prošlosti donosilo hvale holivudksim zvezdama koje su u tom trenutku pokazivale da su kao običan svet.

Uzmimo za primer glumicu Džuliju Roberts, koja je 2016. hodala bosa, godinu dana nakon zabrane ravnih cipela.

Taj gest joj je doneo titulu „američke miljenice” u časopisu Veniti feru.

Drugi primer je američka glumica Kristen Stjuart, koja je 2018. na crvenom tepihu izula cipele na štiklu brenda Christian Louboutin, nakon što je ranije za američki filmski časopis Holivud reporter izjavila: „Ako ne tražite od muškaraca da nose štikle i haljinu, to ne možete da tražite ni od mene”.

Da li će i oni koji se ubuduće osmele da „pokažu bradavicu” i kojima se progleda kroz prste, dobiti slične pohvale publike?

Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu.

Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]